توجه به هوش مصنوعي و ميان رشته اي در حوزه رسانه

مشاوره كنكور دكتري ، آخرين اخبار آزمون دكترا

توجه به هوش مصنوعي و ميان رشته اي در حوزه رسانه

۱۱ بازديد

به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي، دكتر طاهره ايوبي پژوهشگر و دكتري مديريت رسانه در بيست و هشتمين نشست علمي آينده مشاغل و مشاغل آينده جهاددانشگاهي با با موضوع رسانه برگزار شد فرصت ها و چالش هاي فراروي حوزه رسانه و ارتباطات را مورد بحث و بررسي قرار داد و بر آمادگي فعالان و دست اندركاران امور رسانه  ارتباطات براي مواجه شدن با تحولات اين حوزه بويژه استفاده از هوش مصنوعي و پرداختن به حوزه ميان رشته اي در بحث رسانه تاكيد كرد.

وي درباره اين كه چه تعداد رشته و شغل در حوزه رسانه دچار افت يا تحول خواهند شد اظهار كرد: چون تكنولوژي به كمك رسانه مي آيد و استفاده از آن آسان مي شود، مشاغل اداري ، مشاغل مربوط به توليد محتوا و مشاغل نظارتي بخشي از مشاغلي هستند كه به علت توانايي هوش مصنوعي براي جايگزيني انسان حذف خواهند شد. اين فرايند حذف شدن به تدريج انجام خواهد شد‌. فضاي فيزيكي معناي خود را از دست خواهد داد و تجهيزات فني كوچكتر مي شوند و ساختار مديريتي به سمت مديريت تخت پيش خواهد رفت‌ يعني ساختار مديريتي فعلي با روابط مجازي جايگزين خواهد شد.

اين پژوهشگر ادامه داد: مهمترين نكته در اين زمينه تفكر خلاق و خارج از چارچوب است. ما به رسانه ها با توجه به قدرتي كه برايشان در نظر گرفته ايم اعتماد زيادي داريم. شايد وقت آن است كه رسانه هاي شخصي را نيز بپذيريم. اين فرايند بر تكنولوژي منطبق است؛ مشكل ما اين است كه ما تمركز زيادي روي رسانه ها داريم.

وي با اشاره به تفكر ميان رشته اي گفت: در گذشته نيز افرادي به عنوان حكيم شناخته مي شدند كه به علوم مختلف تسلط داشتند. با گذشت زمان و تخصصي شدن رشته ها اين پديده كمرنگ تر شد و نتيجه ديد تخصصي فناوري هاي نو بود. اما در بحث هاي اجتماعي براي تاثير گذار بودن بر جامعه بايد تا حدي ديد ميان رشته اي داشت. روانشناسي شخصي يكي از همين مثال ها براي ديد ميان رشته اي است كه در دوره هاي قبلي انقلاب صنعتي ديده مي شد.

دكتر ايوبي بر لزوم به روزرساني سرفصل هاي آموزشي رشته هايي مانند ارتباطات در دانشگاه هايي مانند علامه و تهران و ... تاكيد و اضافه كرد: هر رشته اي مباحث پايه دارد كه بايد تدريس شود. اين كه مديريت رسانه به عنوان رشته اي جديد تعريف شده اتفاق جديدي است كه مباني مديريتي را با رسانه تركيب كرده و موجب شده تا اين رشته گستره جديدي را شامل شود. سرفصل هاي اين رشته به مرور به سمت بازرگاني و تبليغات مي رود . هزينه ها و زندگي روزمره ايجاب مي كند تا فرد به سمت مهارت محوري حركت كند تا بتواند درآمدزايي كند. لذا آموزش دانشگاهي بايد به اين سمت حركت كند. البته دانشجويان و دانش آموزان عصر جديد در مسائل ديجيتال و تكنولوژي هاي نو از نسل قبلي جلوتر هستند.

به گزارش نشريه بازر كار، وي در پايان ضمن توصيه به دانش آموختگان اين رشته  گفت: توصيه من به فارغ التحصيلان و دانش آموختگان رشته هاي حوزه رسانه اين است كه خود را محدود به آموزه هاي دانشگاهي نكنند  مهارت هاي لازم براي زندگي و كار بهتر را كسب كنند. همچنين با تكنولوژي همراه شوند و از آن استفاده كنند. شناخت بيشتر مي تواند تاثير بر مخاطب را بيشتر كند و اين هدف نهايي رسانه است.

گفتني است، مشروح اين نشست تخصصي در شماره هاي آتي بازاركار منتشر مي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.